Podczas pierwszej, obywatelskiej burzy mózgów pod hasłem „Smart kolej /Smart PKP” aż wrzało od błyskotliwych, innowacyjnych i nad wyraz zaskakujących pomysłów. Przez cały dzień, kilkadziesiąt osób intensywnie pracowało w grupach nad stworzeniem własnej koncepcji, mającej podnieść sam komfort podróży pociągiem, jak i jej planowanie. Jesteście ciekawi, która drużyna przedstawiła najciekawszy pomysł? Sprawdźcie naszą relację! To wyjątkowe spotkanie odbyło się w ramach programu „GovTech Polska – Aktywuj pomysły” pod patronatem Mateusza Morawickiego, Prezesa Rady Ministrów RP. Organizatorem wydarzenia była Fundacja Grupy PKP.

Od lewej: Krzysztof Mamiński – Prezes Zarządu PKP S.A., Mateusz Morawiecki – Premier, Katarzyna Kucharek – Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP, fot. Krystian Maj / KPRM

13 sierpnia nie miał nic wspólnego z pechem, a wręcz przeciwnie – był to niezwykle twórczy, przepełniony wieloma pomysłami i dobrą energią dzień. Kilkadziesiąt osób, wyłonionych spośród 150 nadesłanych zgłoszeń, wzięło udział w pierwszej, obywatelskiej burzy mózgów „Smart kolej / Smart PKP” w ramach projektu „GovTech Polska – Aktywuj pomysły!”, jaka odbyła się w Warszawie w siedzibie Google Campus for Startups. W trakcie warsztatów uczestnicy zostali podzieleni na 8 zespołów, a każdy z nich w ciągu kilku godzin opracowywał innowacyjne pomysły. Na zwycięzców czekały nagrody ufundowane przez PKP Intercity S.A.

Zespoły warsztatowe otrzymały nazwy dworców kolejowych:

Katowice, Kraków Główny, Poznań Główny, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Wrocław Główny.

Jesteśmy dzisiaj świadkami prawdziwej, obywatelskiej burzy mózgów w wykonaniu wspaniałych innowatorów. Cykl spotkań GovTech Polska to budowanie mostu pomiędzy sektorem publicznym a ludźmi, którzy nie boją się podejmować trudnych wyzwań. Dziś w Google Campus kilkadziesiąt osób prezentuje swoje pomysły na usprawnianie rynku kolejowego na wielu płaszczyznach. Szanowni Państwo, polska kolej się zmienia, polska kolej chce się zmieniać, chce być otwarta na ewolucję poprzez inwestycje w infrastrukturę, dworce i tabor, ale równocześnie jest otwarta na rewolucje w dziedzinie innowacji technologicznych, które są niezmiernie ważne, aby realizować ideę zrównoważonego transportu. Państwa zaangażowanie to dla mnie powód do radości. Zaprezentowane przez Państwa rozwiązania udowadniają, że niemożliwe nie istnieje, że istnieje ogromny potencjał. W imieniu Fundacji Grupy PKP jeszcze raz dziękuję za kreatywne zaprezentowanie innowacji oraz zapewniam, że będziemy dalej otwarci na dialog, aby kolej była jeszcze bardziej nowoczesna i otwarta na pasażerów – mówiła Katarzyna Kucharek, Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP.

Pomysły uczestników spisane w trakcie warsztatów na kartkach i zawieszone na jednej z tablic, fot. Łukasz Komła

Różnorodność pomysłów członków grup warsztatowych była naprawdę zaskakująca, dyskutowano m.in. o stworzeniu nowej wyszukiwarki do połączeń kolejowych, możliwości wprowadzenia zniżek w WARS S.A. czy zaprojektowanie automatu z artykułami sanitarnymi pierwszej pomocy. Poniżej można dowiedzieć się więcej o propozycjach poszczególnych zespołów.

Drużyna Kraków Główny zaproponowała wprowadzenie tzw. operatora bagażu, zaś zespół Katowice poszedł w nieco podobnym kierunku, ale z myślą o podróżujących z rowerami, czyli za wdrożeniem w życie numerowanych miejsc w pociągu dla rowerów. Pomysł załogi Poznań Główny to automat z artykułami sanitarnymi pierwszej pomocy. Z kolei członkowie Warszawy Wschodniej przedstawili wyszukiwarkę połączeń kolejowych, umożliwiającą łatwy zwrot zakupionego biletu oraz informacją o rozkładzie jazdy pociągów. Drużyna Warszawa Centralna zaproponowała automatycznego asystenta lokalizującego miejsce dla osoby niewidomej i kierującego taką osobę we wskazane miejsce. Dodatkowe wyposażenie w możliwość sprawdzania wagi przesyłki konduktorskiej byłoby dodatkowym atutem. Zespół Warszawa Śródmieście pomyślał o osobach z niepełnosprawnościami, dedykując aplikację konduktorom pociągów, która ma informować załogę konduktorską o tym, że będzie podróżować osoba z niepełnosprawnością w związku z czym należy okazać jej pomoc oraz wsparcie. Aplikacja ma również umożliwiać sprawdzanie, czy być może znajdą się też inni podróżni, którzy będą zmierzać w tym samym kierunku co osoba z niepełnosprawnością i czy mogą liczyć na pomoc.  Drużyna Wrocław Główny z kolei wyszła z propozycją dla PKP Intercity SA, aby stworzyć aplikację na kształt tzw. czatu lub znanego nam komunikatora Messenger.

Członkowie zespołu Warszawa Zachodnia wymyślili zakup biletu za pomocą aplikacji oraz usługę Info sms, dającą możliwość sprawdzenia stanu pociągu (zgodnie z rozkładem jazdy, uzyskaniu informacji o opóźnieniach i zmianie peronu). W sytuacji gdy rozładowałby się telefon, poprzez wpisanie numeru telefonu w Info Kiosku, pasażer otrzymałby wszystkie niezbędne informacje.

Innowacyjny ferment

Powyższa lista zagadnień tylko potwierdza różnorodność koncepcji, a także patrzenie na rozwój kolei z wielu perspektyw. Wspólną osią do opracowywania nowych pomysłów okazały się sytuacje nagłych zmian planu podróży, opóźnień i utrudnień, a co najważniejsze – znalezienie jak najlepszych rozwiązań. Po kilku godzinach intensywnej „burzy mózgów” uczestnicy „Smart kolej / Smart PKP” zaprezentowali swoje pomysły przed kapitułą konkursu pod przewodnictwem Mirosława Antonowicza – Członka Zarządu PKP S.A. oraz Przewodniczącego Rady Fundacji Grupy PKP, w składzie: Justyna Orłowska – Dyrektor GovTech Polska i Katarzyna Matejak, Główny Specjalista w Fundacji Grupy PKP.

Kapituła nie miała tak łatwo, ponieważ tego dnia uczestnicy wszystkich zespołów zaprezentowali bardzo dużo wyjątkowych pomysłów. To jednak jury wybrało propozycję zespołu Warszawa Zachodnia, którzy zaoferowali m.in. zakup biletu za pomocą aplikacji oraz wprowadzenie usługi Info sms informującej o stanie pociągu, którym będziemy podróżować. Członkom tej grupy wręczono nagrodę główną, czyli kwartalne bilety sieciowe na okaziciela, które wręczył Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity SA.

– To było wyjątkowe wydarzenie pod wieloma względami. Uczestnicy warsztatów bardzo pozytywnie zaskoczyli mnie swoją kreatywnością oraz odważnymi i innowacyjnymi pomysłami. Jestem przekonana, że w niedalekiej przyszłości, zobaczymy w przestrzeni publicznej efekty pierwszej, obywatelskiej burzy mózgów „Smart kolej / Smart PKP” – komentowała Katarzyna Matejak, Główny Specjalistka w Fundacji Grupy PKP.

Panel dyskusyjny, od lewej: Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury, Mateusz Morawiecki – Premier, Krzysztof Mamiński – Prezes Zarządu PKP S.A. oraz Katarzyna Kucharek – Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP, fot. Łukasz Komła

Pierwszej, obywatelskiej burzy mózgów towarzyszyła także konferencja poświęcona innowacyjności w sektorze publicznym, w trakcie której przedstawiciele GovTech Polska prezentowali założenia i dotychczasowe rezultaty tego programu. W panelu dyskusyjnym wzięli udział Mateusz Morawiecki – Premier, Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury, Krzysztof Mamiński – Prezes Zarządu PKP S.A. i Katarzyna Kucharek – Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP.

Uczestnicy wszystkich grup warsztatowych wraz z organizatorami, fot. Fundacja Grupy PKP

Koleją ku przyszłości

„Smart kolej/Smart PKP” przyniosło wiele innowacyjnych pomysłów wymyślonych przez ludzi, którzy na co dzień sami korzystają z podróży pociągiem. Ich propozycje nie są algorytmicznym wytworem sztucznej inteligencji. Przyszłościowe pomysły zostały zaproponowane przez osoby korzystające z tego środka transportu. Dlatego wartość warsztatów „Smart kolej/Smart PKP” jest ogromnym sukcesem oraz otworzeniem się na głos społeczeństwa. Kolej nie patrzy na oddalający się krajobraz, konsekwentnie spogląda ku przyszłości!

Fundacja Grupy PKP